استخرها مکان‌های تفریحی مناسب برای تمام فصول هستند، اما باید در نظر داشت که استخرها نیز مانند هر سازه دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه دارند؛ یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت و نگهداری استخر توجه به به آب بندی استخر است. مواد تشکیل دهنده استخرها که عمدتاً سیمان و مواد نفوذپذیر هستند، باعث نشت احتمالی آب بین این مواد سیمانی شده و در نهایت باعث بیرون آمدن و شکستن استخر می‌شود. علاقه مندان به استفاده از استخر باید در نظر داشته باشند که از آنجایی که اکثر استخرها بتنی هستند، عایق کاری استخرها باید از تخریب و نشت آب در استخر جلوگیری کند.

اهمیت آب ‌بندی استخر

علاوه بر جلوگیری از نشت آب، موارد دیگری وجود دارد که آب ‌بندی استخر را مهم می‌کند. با استفاده از درزگیر می‌توانید اطمینان حاصل کنید که استخر برای مدت طولانی نمای بیرونی خوبی دارد. علاوه بر این، عایق استخر از استخر در برابر سرمای شدید و یخبندان محافظت می‌کند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید متنوع‌ترین کاشی‌ استخری در پاراموند

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مراحل آب بندی استخر

مراحل آب ‌بندی استخر با مواد آب ‌بندی

در مرحله اول آب ‌بندی سازه استخر ابتدا باید آب ‌بندی اسکلت بتنی استخر (کاسه استخر) در نظر گرفته شود که برای آن از فوق روان کننده‌ها (ترکیبات کربوکسیلاتی) و ژل استفاده می‌شود. میکروسیلیکا (معروف به عنوان ژل‌های پوزولانی که مواد افزودنی هستند). بتن از «میکروسیلیکا و نانوذرات سیلیس آمورف» تشکیل شده است.

در صورتی که سازه بتنی استخر توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب را نداشته باشد، می‌توان از کریستالایزرها و پودرهای فوری استفاده کرد. در واقع، پودرهای فوری و متبلور برای فشار منفی و انواع آب بند مربوط به فشار مثبت نیز برای آب ‌بندی استخر استفاده می‌شود.

» مرحله اول: بهترین عایق استخر، یعنی یک مهر دو قسمتی را اعمال کنید

بهترین راه برای عایق کاری استخر بتنی برای جلوگیری از نفوذ آب، استفاده از آب بند دو جزئی است. در آب ‌بندی دو جزئی از موادی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها پودر سیمان است که به صورت اصلاح شده با پلیمرها و پودرهای معدنی اصلاح می‌شود و جزء دوم این ماده رزین امولسیون اکریلیک است. در آب ‌بندی فشار مثبت ابتدا جذب آب روی بتن سازه توسط پرایمر کاهش می‌یابد و این پرایمرها چسبندگی سطح سازه استخر را نیز افزایش می‌دهند، سپس از ماده‌ای به نام سیلانت الاستومری دو جزئی استفاده می‌شود.

» مرحله دوم: از چسب آب‌ بندی استخر و پودر چسب استفاده کنید

بعد از استفاده از پرایمر آب ‌بندی استخر و سیلر دو جزئی مرحله چسب کاشی به این صورت است که کاشی‌ها با این چسب نصب می‌شوند و در نهایت نوبت به استفاده از پودر چسب می‌رسد و درزهای کاشی با پودرهای چسبنده مهر و موم می‌شوند.

◀️ انواع چسب پودری ▶️

روش‌های آب‌ بندی استخر

چندین روش دیگر برای آب ‌بندی استخر وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- آب‌ بندی استخر با پودر کریستالی و پودر نافذ

روش دیگر آب  ‌بندی استخر استفاده از پودرها و کریستال‌های نافذ است. این روش برای استخرهایی که بتنی هستند بسیار موثر است؛ این روش آب ‌بندی نیز یکی از روش‌های مقرون به صرفه است. کریستال‌ها به دلیل نفوذ زیاد در عمیق‌ترین نقاط بتن می‌توانند استخر را از آسیب به خوبی محافظت کنند. در این روش پودر با آب مخلوط می‌شود و به ماده‌ای قوی و موثر برای حفاظت و نگهداری استخر تبدیل می‌شود.

۲- آب ‌بندی استخر با پودرهای پلیمری

یکی از راه‌های محافظت از استخرها استفاده از پودر پلیمری است که در مورد دوام حرفی برای گفتن دارد. ناگفته نماند که این روش باید با دقت زیادی انجام شود تا میزان جلوگیری از نشت آب افزایش یابد. در این روش پس از تمیز کردن استخر به راحتی می‌توان پودرهای پلیمری را با آب مخلوط کرد و استفاده کرد. اگر این کار توسط نیروی متخصص انجام شود بهتر است، اما یک فرد عادی هم می‌تواند طبق اصول این کار را انجام دهد. آب ‌بندی استخر با پودرهای پلیمری معمولاً دو بار انجام می‌شود و پس از گذشت ۲۴ ساعت از اتمام کار می‌توان از استخر استفاده کرد.

۳- آب ‌بندی استخر با جرم

گاهی اوقات فشارهایی مانند فشار هیدرواستاتیک در استخرها باعث ایجاد ترک‌های ریز و درشت در استخر می‌شود که با استفاده از خمیر عایق مخصوص قابل حل است؛ در واقع استفاده از درزگیر یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این زمینه است. این خمیر از ترکیب رزین‌های پلیمری و پودرهای پلیمری مخصوص تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای روش خمیر آب ‌بندی این است که حتی در زمان خیس بودن استخر نیز از آن استفاده می‌شود.

چسب آب بندی استخر

۴- آب ‌بندی استخر با رزین

یکی دیگر از روش‌های حفاظت و نگهداری استخر، استفاده از رزین آب ‌بندی است که می‌توان آن را یکی از پرطرفدارترین روش‌ها در این زمینه دانست. رزین پلیمری و رزین اکریلیک، انواع مختلفی از رزین‌ها هستند که برای عایق کاری استخرها استفاده می‌شوند. این روش ترکیبی از سیمان، بتن و رزین می‌باشد و می‌توان آن را روشی قابل توجه در نگهداری و حفاظت از استخرها دانست.

۵آب‌ بندی استخر با پلیمرهای مایع

همانطور که گفته شد استفاده از پودرهای پلیمری یکی از روش‌های عایق کاری استخر است، همچنین پلیمرهای مایعی وجود دارد که برای محافظت از استخرها استفاده می‌شود و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است.

۶- برای آب ‌بندی استخر از چسب کاشی استفاده کنید!

یکی دیگر از این روش‌ها آب ‌بندی استخر با چسب کاشی است. لازم به ذکر است که چسب کاشی به تنهایی نمی‌تواند استخر را آب ‌بندی کند، اما انتخاب نوع صحیح و نحوه چسباندن صحیح چسب کاشی می‌تواند در کاهش نفوذ آب به ساختار استخر مؤثر باشد. چسب کاشی پایه سیمانی از پلیمرهایی تشکیل شده است که ماهیت آب ‌بندی دارند و در موارد مختلفی از جمله آب ‌بندی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

انواع چسب استخری را با قیمتی مناسب از پاراموند بخواهید.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

این پلیمرها این نوع چسب را بادوام می‌کنند واز نفوذ آب جلوگیری می‌کنند. چسب کاشی خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد و همین امر باعث شده است که از آن برای محافظت و افزایش طول عمر انواع استخر استفاده شود. یکی از مزایای استفاده از چسب کاشی این است که می‌توان آن را روی کاشی‌های قدیمی نیز قرار داد و برای نصب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

۷- چسب آب‌ بندی استخر (بهترین روش عایق کاری استخرهای سیمانی)

برای آب ‌بندی و عایق کاری استخر برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به درز کاشی بهترین روش عایق کاری استخر سیمانی استفاده از آب بند بتن دو جزئی است. این روش عایق کاری استخر بسیار کارآمد و مفید است. این تمبرها دارای دو جزء پودر پایه سیمانی و رزین اصلاح کننده هستند.

لایه های آب بندی استخر

۸- چسب بتن استخر (آب ‌بندی استخر با چسب بتن)

چسب پلیمری بتن بر پایه رزین‌های امولسیون شده با هدف افزایش چسبندگی بتن، چسبندگی ملات بتن جدید برای جایگزینی بتن قدیمی، کاهش نفوذپذیری بتن، افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن، افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی و ضد باکتری طراحی شده است؛ همچنین از چسب بتن برای آب‌ بندی و عایق‌بندی استخر به عنوان چسب عایق استخر و جکوزی استفاده می‌شود.

۹- چسب ظروف سنگ چینی

چسب ظروف سنگ چینی کاربردهای متعددی دارد و برای چسباندن انواع کاشی، سرامیک، موزاییک و سنگ‌های مصنوعی و طبیعی استفاده می‌شود. یکی از مهمترین کاربردهای چسب کاشی چینی، آب ‌بندی استخرها با این محصول است.

این محصول خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد و می‌توانید از مقاومت آن در برابر رطوبت مطمئن باشید. این سیمان چسب با مواد پلیمری خاص و افزودنی‌های مختلف اصلاح شده است و می‌توان آن را محصولی دوستدار محیط زیست دانست. چسب چینی برای انواع سیستم‌های گرمایش و سرمایش از کف مناسب بوده و عمر مفید آن بسیار زیاد است.

۱۰- چسب کاشی دو جزئی

چسب کاشی دو جزئی، ترکیبی از کیسه ۲۰ کیلوگرمی پودر پایه سیمانی و گالن ۵ لیتری رزین است. این محصول دارای خواص عالی و منحصربفردی در بین سایر محصولات این صنعت می‌باشد که از آن جمله می‌توان به استحکام و چسبندگی بالا، انعطاف‌پذیری بالا در برابر ضربه‌های فیزیکی و حرارتی، آب‌ بندی و آنتی باکتریال اشاره کرد.

نحوه رشد آب ‌بندی استخر با استفاده از ضد آب مدرن

» از پوشش‌هایی مانند ایزوگام و قیر استفاده کنید.

این نه تنها استخر کشاورزی را آب ‌بندی می‌کند، بلکه مقاومت آن را در برابر فشار نیز افزایش می‌دهد؛ اما یکی از نقاط ضعف اصلی این سیستم نحوه استفاده از آن است. استفاده از آن علاوه بر نیاز به نیروی کار ماهر، به دما و بستر بالا نیاز دارد.

» کاربرد رزین‌های آب بندی

این محصول از موادی مانند رزین، سیمان و پودر سنگ ساخته شده است. استفاده از آن نیز سطحی کاملاً صاف را فراهم می‌کند. برای استفاده از این رزین می‌توانید آن را با آب مخلوط کرده و به ضخامت ۶ میلی متر بمالید.

آب بندی استخر

» استفاده از مواد پلیمری

این مواد شامل آسترهای PVC و پلی اتیلن است که برای آب ‌بندی تمامی استخرها استفاده می‌شود. مواد پلیمری از رزین‌ها و مواد شیمیایی ساخته شده و از بهترین مهر و موم‌ها هستند.

» استفاده از مصالح سیمانی برای استخرهای کشاورزی بتنی

محصولات سیمانی حاوی سیمان، سنگ و سایر مواد افزودنی هستند. این مواد روی سطوحی با قطر حدود ۱۰ سانتی‌متر اعمال می‌شوند. استفاده از محصولات سیمانی کار سختی نیست و کافی است مقدار مشخصی (بسته به آنچه روی بسته‌بندی نوشته شده است) با آب مخلوط کرده و سطح مورد نظر را بپوشانید. قبل از ساخت چنین سازه‌هایی توصیه می‌شود ابتدا خاک منطقه مورد بررسی قرار گیرد و نوع خاک، نفوذپذیری و عناصر شیمیایی موجود در آن ارزیابی شود. برای این کار می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

✍️ سخن نهایی

تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله « نحوه آب بندی استخر و عایق کاری آن» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای پاراموند کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *